On the philology of the librettos:
L. BIANCONI, “Il libretto d’opera”, in “Il contributo italiano alla storia del pensiero. Musica”, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma, 2017 [in photocopy].
For a historical overview of Donizetti and the Italian Opera in the early nineteenth century:
F. DELLA SETA, “Italia e Francia nell’Ottocento”, Torino, EDT, 1991 («Storia della musica», 9), pp. 68 75 (“Morfologia dell’opera italiana”) e pp. 165-208 (“Oltre Rossini. L’opera italiana dal 1830 al 1848”). [in photocopy]
On ‘Lucia di Lammermoor’ by Cammarano and Donizetti:
- The libretto of Lucia di Lammermoor by Salvadore Cammarano. NB. Students will be provided with a copy of the first edition published in 1835). Please avoid using online librettos, programme notes, booklets attached to CDs or DVDs, which often overlook or distort the metric structure!
- W. ASHBROOK, Donizetti. Le opere, Torino, EDT, 1987, pp. 145-151. [in photocopy]
- L. BIANCONI, “Tumultuosi affetti”, in “Lucia di Lammermoor”, «Amadeus Lirica», VII/2, 1997, pp. 27-33. [in photocopy]
- P. CECCHI, “Da «The Bride of Lammermoor» a «Lucia di Lammermoor»: contesto letterario e metamorfosi librettistiche”, in G. DONIZETTI, Lucia di Lammermoor, volume di sala (Opera Guide), Venezia, Teatro La Fenice, 1997, pp. 55-67. [in photocopy]
- F. D’AMICO, “Lucia di Lammermoor”, in ID., “Forma Divina. Saggi sull’opera lirica e sul balletto”, I, Firenze, Olschki, 2012, pp. 125-131. [in photocopy]
- E. D’ANGELO, “Lucia di Lammermoor. Il libretto e la memoria letteraria”, in G. DONIZETTI, Lucia di Lammermoor, volume di sala (Opera Guide), Venezia, Teatro La Fenice, 2011, pp. 27-44 (available online: http://www.teatrolafenice.it/media/libretti/117_4392LuciadiLammermoor.pdf).
- G. PAGANNONE, “Il «dolce suono» della follia: Lucia liberata”, in G. DONIZETTI, Lucia di Lammermoor, volume di sala (Opera Guide), Torino, Teatro Regio, 2000, pp. 2-21. [in photocopy]
On the subject of madness, a text chosen from:
- E. SALA, “Biancovestite, il crin disciolto, estatiche: il tema della follia nell’opera romantica”, in “Lucia di Lammermoor”, volume di sala (Opera Guide), Milano, Teatro alla Scala, 2014, pp. 63-95 (I ed. 1992). [in photocopy]
- G. MORELLI, “La scena della follia nella «Lucia di Lammermoor»: sintomi, fra mitologia della paura e mitologia della libertà”, in “La drammaturgia musicale”, a cura di L. Bianconi, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 411-432. [in photocopy]
The reading of at least one of the librettos previous to that of Cammarano, on the same subject, is required:
- Le nozze di Lammermoor di L. Balocchi e M. Carafa (Parigi 1829).
- La fidanzata di Lammermoor di C. Bassi e L. Riesk (Trieste 1831).
- La fidanzata di Lammermoor di P. Beltrame e A. Mazzucato (Padova, 1834).
NON-ATTENDING students are advised to contact the teacher for additional readings. However, we recommend the following text:
- G. PAGANNONE (a cura di), Insegnare il melodramma. Saperi essenziali, proposte didattiche, Lecce, Pensa Multimedia, 2010, pp. 15-73 (the essays of G. Pagannone and A. Chegai).
The vocal score of the opera can be found at the following website: .
NB. THE LISTENING AND THE VISION of the opera in question is an INTEGRAL PART OF THE PROGRAMME.
NB. Material will be provided during the course. NON-ATTENDING STUDENTS are required to find the study material (in the “materiali didattici”/"teaching materials" at the end of the course). For any problems or doubts concerning the bibliography and the retrieval of the materials, please contact the teacher (giorgio.pagannone@unich.it).