CONTENTS
Sixteenth-Century Italian Comedy.
The course envisages: 1) a preliminary discourse on the specificity of the dramaturgical text; 2) a more general
section dedicated to the history of Italian dramaturgy from the Middle Ages to the Renaissance; 3) an in-depth section focused on the analysis of some important 16th century plays, with special reference to the relationship between writing
texts and the dynamics of staging. During the course there will be DVD screenings of several plays.
REFERENCE TEXTS
6 ECTS
For the exam:
Plays:
- ARIOSTO, La Lena, Rizzoli 2013;
- RUZANTE, La Moschetta, edizione critica a cura di L. D'Onghia, Marsilio 2010;
- MACHIAVELLI, Mandragola, Garzanti 2014;
- La Veniexiana, a cura di G. Padoan, Marsilio 1994;
essays:
- FOLENA, Le lingue della commedia e la commedia delle lingue, in FOLENA, Il linguaggio del caos, Boringhieri 1991 (pp. 119-146).
- DOSSIER (provided by the teacher).
Supplementary text for non-attending students:
- S. FERRONE, Il teatro, in Storia della Letteratura italiana diretta da E. Malato, Il primo Cinquecento. Verso il Manierismo, Salerno, 2000.
9 ECTS
For the exam:
plays:
- ARIOSTO, La Lena, Rizzoli 2013;
- RUZANTE, La Moschetta, edizione critica a cura di L. D'Onghia, Marsilio 2010;
- MACHIAVELLI, Mandragola, Garzanti 2014;
- La Veniexiana, a cura di G. Padoan, Marsilio 1994;
- BIBBIENA, La Calandria (qualsiasi edizione).
essays:
- FOLENA, Le lingue della commedia e la commedia delle lingue, in FOLENA, Il linguaggio del caos, Boringhieri 1991 (pp. 119-146).
- Il Rinascimento italiano: il teatro del principe, capitolo 3 del Manuale di Storia del teatro. Fantasmi della scena d'Occidente di R. ALONGE, R. TESSARI, Utet Università 2001 (pp. 24-52).
- DOSSIER (provided by the teacher).
Supplementary text for non-attending students:
- S. FERRONE, Il teatro, in Storia della Letteratura italiana diretta da E. Malato, Il primo Cinquecento. Verso il Manierismo, Salerno, 2000.